Felç (İnme) Nedir?

Çeşitli nedenlerle beyne giden kan akımının azalması veya tamamen kesilmesi durumunda beynin herhangi bir bölgesinde hasar meydana gelmesidir. Felç hızlıca etki eder, kısmi veya genel fonksiyon bozukluğuna yol açabilir. 24 saat veya daha uzun sürebilen bu durum ölümle sonuçlanabilir.

Evde Felç Tedavisi

Felç Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Felç belirtileri nelerdir?
Çoğu zaman ani başlayan semptomlar ile görülür;

• Konuşma bozukluğu
  • Tek taraf kol ve bacakta güçsüzlük
  • Görme kaybı – Yüzde kayma
  • Bulantı, kusma
  • Denge bozukluğu ve buna bağlı olarak düşme
  • Şiddetli ve ani baş ağrısı

Aynı zamanda geçici iskemik (beynin oksijensiz kalma durumu) ataklar felcin ilk habercisidir. Bir saatten kısa süren bu ataklara dikkat edilmeli ve tedbir alınmalıdır.

Felç nasıl oluşur?
Felç, damar tıkanıklığı ( kan akımının kesilmesi ) veya kanama (hemoraj) şeklinde ortaya çıkar. İki durumda da beyin hücreleri beslenemez ve oksijensiz kalıp ölür. Durumu biran önce fark edip acil müdahalenin yapılması hastanın hayati tehlikesinin ortadan kaldırılması ve ileride oluşabilecek komplikasyonların önüne geçilmesi açısından oldukça önemlidir. Özellikle ilk 4-6 saat içerisinde yapılan acil müdahaleler ile düzenli kan akışı sağlanır ve klinik tablonun kötüleşmesi önlenir.

Risk faktörleri Nelerdir? Kimlerin Felç geçirme ihtimali daha fazladır?

• İleri yaş kişiler
  • Yüksek kolesterollü olan kişiler
  • Kötü beslenme alışkanlığına sahip kişiler
  • Diabet (şeker) hastaları
  • Hipertansiyon ( Yüksek tansiyon ) hastaları
  • Sedanter ( hareketsiz yaşam tarzı) yaşam sürenler
  • Sigara ve alkol kullanımı fazla olan kişiler
  • Erkekler
  • Ayrıca şah damarındaki tıkanıklıklar, kalp ritim bozuklukları, kalp yetmezliği

tıkayıcı inmenin en önemli nedenlerindendir.

Felç geçirmemek için ne gibi önlemler alınmalıdır?
Sağlıklı beslenme, düzenli egzersiz, alkol ve sigara tüketimini azaltmak gibi kontrol edilebilir risk faktörleri ile felç geçirme olasılığı düşürülebilir. Değişmeyen risk faktörleri yaş, cinsiyet , genetik yatkınlık gibi önlem alınamayacak durumlar için düzenli doktor kontrolleri hayati önem taşır.

Felç ve Fizik Tedavi

İnme Rehabilitasyonunda fizik tedavinin ilk hedefi hastanın inme sonrasında yaşadığı hareket kayıplarının geri kazanılmasını sağlayarak en erken dönemde günlük hayatına dönmesini gerçekleştirmek ve bu sayede hastanın hayat kalitesini arttırmaktır. En iyi sonucu alabilmek için tedavi kişiye özel olarak uzman fizyoterapistler tarafından hazırlanmalı ve uygulanmalıdır.

İnme, acil tıbbi bir durumdur ve tedaviye ne kadar erken başlanırsa kişinin günlük hayatına dönmesi o kadar hızlı olacaktır. Biz de izmir evde fizik tedavi ekibi fizyoterapistleri olarak bu hastalarımızın semptomlarına özel bir fizik tedavi planı oluşturarak onlara tekrar günlük hayatlarına dönebilmeleri için yardımcı oluyoruz.