KALÇA VE DİZ PROTEZLERİ

Diz protezleri çeşitli nedenlerden dolayı aşınan eklem yüzlerinin yerine polietilen ve metalden yapılmış parçalar ile yapay bir eklem oluşturulmasıdır. Kalça kırığı ise; kalça eklemini oluşturan uyluk kemiğinin boyun kısmı ve torakantarik bölgede oluşan kırıklardır.

DİZ PROTEZİ

Diz protezi çeşitli nedenlerden dolayı aşınan eklem yüzlerinin yerine polietilen ve metalden yapılmış parçalar ile yapay bir eklem oluşturulması işleminde kullanılır.

Hangi durumlarda Total Diz Protezi Uygulanır?

Diz protezinin uygulandığı en yaygın durum kireçlenmelerdir. Kireçlenme eklem kıkırdağının bozulduğu bir tablodur. Çoğunlukla yaşlı bireylerde eşlik eden başka rahatsızlıklarla birlikte ve kilolu bireylerde yüke bağlı olarak kıkırdağın yıpranması ile oluşur. Kireçlenme hareketi kısıtlar ve ağrı yaratır. Hastalar yürüme ve merdiven çıkma gibi aktivitelerde zorluk yaşarlar. Aynı zamanda ileri derece Romatoid Artrite bağlı genç hastalarda da eklem yüzeyleri çok fazla etkilenir. Başlangıç aşamalarında fizik tedavi uygulamalarının yanı sıra istirahat, ilaç kullanımı, baston kullanımı ve eklem içi enjeksiyon yöntemleri uygulanır. Bu uygulamalar daha çok var olan kötü tablonun daha da ilerlemesini engellemek içindir. Eğer ki hastanın şikayetlerinde azalma olmazsa hastalara total diz protezi uygulanır.

Diz Protezi Çeşitleri

Diz protezi çeşitleri ikiye ayrılır. Total diz protezi ve kısmi diz protezi. Kısmi diz protezleri bağları sağlam olan hastalarda sağlam dokular korunarak problemin en çok olduğu iç bölgeye uygulanır. Bu protez için yapılan kesi daha küçük ve hastanın hastanede kalış süresi daha kısadır. Total Diz protezinde ise etkilenen yapılar daha fazla olduğu için daha kapsamlı bir protez uygulaması kullanılır.

Diz Protezi Ameliyatı

Yaklaşık olarak 1,5-2 saat sürer. Aynı zamanda çift taraflı diz protezi ameliyatı uygulanabilir. Bunun için hastanın ameliyata uygunluğu göz önünde bulundurulur.

Yaş Sınırı Var mıdır?

Günümüzde bulunan teknolojik imkanlar ile diz protezi her yaşta uygulanabilir. Fakat protezin ömrü yaklaşık olarak 20-25 (kullanıma bağlı) senedir. Bu yüzden özellikle 60-65 yaşlarından sonra daha çok tercih edilmektedir.

Diz Protezi Ameliyatı Riskli midir?

Tüm ameliyatlar gibi diz protezi ameliyatının da riskleri vardır. Bunlar pıhtı ve enfeksiyon oluşması durumlarıdır. Pıhtı oluşmaması için kan sulandırıcı ve kompresyon çorabı kullanımı gibi önlemler alınmalıdır. Özellikle hasta post-op. ilk günden itibaren ayağa kaldırılmalı, hareket ettirilmelidir. Erken dönemde fizyoterapist eşliğinde çalışarak hızlı bir ilerleme sağlanabilir. Enfeksiyon olmaması için ameliyat öncesi vücudun herhangi bir bölgesinde iltihap olmamasına dikkat edilmelidir.

KALÇA PROTEZİ

Kalça eklemini oluşturan uyluk kemiğinin boyun kısmı ve torakantarik bölgede oluşan kırıklar kaçla kırığı olarak adlandırılır. Kalça kırığının büyüklüğü ve şekli travmaya göre değişiklik gösterir. Bu durum yaşlılarda hastaneye yatış sebepleri arasında en önde gelen sebeplerdendir.

Kalça Kırığı Nedenleri, Risk faktörileri

En büyük sebebi düşmedir. Özellikle yaşlılarda osteoporoz (kemik erimesi) ne bağlı olarak sık görülmektedir. Kadınlarda erkeklere oranla fazla görülür. Menopoz sonrası kemik erimesinin artması en büyük nedenidir.

Yaşın ilerlemesi ile kas kuvvetinin azalması, görme bozuklukları ve şeker hastalığı, yüksek tansiyon veya felç gibi durumlar bu riski arttırmaktadır. Gençlerde ise trafik kazaları ve yüksekten düşme gibi durumlarda meydana gelir.

Kalça Kırığı Nasıl Anlaşılır?

Kırık sonrası oluşan en önemli bulgu hastanın yürüyememesi, kasık ve kalçada şiddetli ağrıdır. Kalça eklemini oynatamazlar. Genelde bacak dışa dönük durumdadır. Bazı hastalar kırık hattı tam ayrılmamışsa yürümeye devam edebilirler. Kesin tanı röntgen ile konur.

Kalça Kırığında Ne gibi Riskler Oluşur?

Kalça kırığı sonrası bireylerde ciddi problemler ortaya çıkabilir. Uzun süreli yatağa bağımlı kalan hastalarda metabolik sorunlar, yatak yaraları, solunum problemleri, emboli riski gibi tehlikeli tablolar oluşabilir. En kısa sürede cerrahi müdahale yapılmalı ve en erken dönemde fizik tedaviye başlanmalıdır. Özellikle erken dönemde fizik tedavi ile büyük kazanımlar elde edilir.

Cerrahi Sonrası Karşılaşabilecek Problemler ve Tedavi

Özellikle yaşlı hastalarda protez sonrası ayağa kalkamama, kırık bacak üzerine yük verememe, korku çok sık görülmektedir. Bu gibi durumların üstesinden gelebilmek için fizyoterapist eşliğinde iyi bir fizik tedavi ve rehabilitasyon planlaması yapılmalı ve erken dönemde tedaviye başlanmalıdır. Uygun protez cerrahisi sorası hasta hemen ayağa kaldırılmalı ve kırık bacak üzerine yük vermesi sağlanmalıdır. Komplikasyonları en aza indirmek için evde fizik tedavi uygulaması devam etmelidir.

Karşılaşabilecek diğer bir problem ise damarlarda pıhtılaşma görülmesidir. Bunu önlemek için kan sulandırıcı ilaçlar, kompresyon çorapları kullanılmalıdır. Fizyoterapist eşliğinde yapılacak yatak içi egzersizler ile bu durumun önüne geçilebilir.

Kalça Kırıkları Nasıl Önlenir?

Öncelikle her birey gençlik yıllarında özellikle 20 yaşına kadar kemiklerin sağlamlığı için alabildiği kadar yüksek miktarda kalsiyum ve mineral alalıdır. Kemiklere yatırımı genç yaşlarda yapmalıyız.

Yaşlı bireylerde kalça kırığının önüne geçmek için düzenli kemik erimişi testleri yapılmalı. Bunun yanı sıra ev düzenlemesi yaparak düşmesine neden olabilecek faktörler ortadan kaldırılmalıdır. Halılar kaymamalı, banyo ve tuvalet gibi yerlerin zeminleri kaymaz zemin ile kaplanmalıdır. Yatak odasında özellikle gece lambası kullanılmalıdır. Tüm bunların yanı sıra yaşlı bireyler fiziksel kapasitelerini arttırabilmek için fizyoterapist eşliğinde düzenli egzersiz yapmalıdır. Kırık sonrası uzun ve yorucu bir tedavi süresindense düzenli egzersiz ile önlem almak her zaman daha mantıklıdır.