KLİNİK PİLATES NEDİR?

Genel olarak pilates sıkılaşmaya, forma girmeye yönelik egzersizler olarak bilinmektedir. Oysa bu konuda uzman fizyoterapist eşliğinde uygulanan klinik pilates sıkılaşma ve form tutmanın yanında birçok kazanç sağlamaktadır.

Pilates yönteminin temeli Yunan felsefesine dayanır. Hem bu felsefedeki akıl ve vücut birlikteliği ilkesi hem de doğunun akıl-vücut-ruh bütünlüğü ilkeleri ile batının biomekanik, core stabilizasyon ve motor öğrenme gibi teorileri temel alınır. Klinik pilateste odak noktaları hareket kalitesi, özel kasların aktivasyonu, kontrollü hareket ve doğru nefes kullanımıdır.

KLİNİK PİLATES İLE NORMAL PİLATESİN NE FARKI VARDIR?

Pilates, Joseph Pilates tarafından geliştirilmiş esnekliği arttırmak, kasları güçlendirmek, vücudun genel sağlığını iyileştirmek amacıyla yapılan egzersizler bütünüdür. Klinik pilates ise pilatesin modifiye edilmiş halidir. Uygulama bakımından çok büyük farklar yoktur. Pilates daha çok sağlıklı birey popülasyonu için, klinik pilates ise rehabilitasyon hastaları, kronik ağrı çeken kişiler, özellikle bel-boyun ağrıları, omurga problemleri görülen kişiler için fizyoterapist eşliğinde uygulanmak üzere tasarlanmıştır. En önemli farklarından birisi normal pilates toplu seanslar halinde yapılabilirken klinik pilates kişiye yönelik planlanır ve uygulanır. Kişinin, hastanın ihtiyaçları belirlenir ve klinik tabloya göre egzersizler planlanır. Normal pilateste genellikle egzersizler sert ve hızlıdır. Klinik pilateste ise daha yavaş ve kontrollü hareketler yoğunluktadır. Genel olarak klinik pilates tedavi amacı için tasarlanmıştır.

KİMLER KLİNİK PİLATES YAPABİLİR?

Kimler klinik pilates yapabilir sorsuna verilecek cevap oldukça geniştir. Genelde 13 yaş ortalama 75 yaşa kadar kişiye yönelik egzersizler ile bireyler klinik pilates tekniğini uygulayabilir. Herhangi bir travma sonrası, kronik ağrı çeken ve omurga (core) çevresi kasları zayıf olan, buna bağlı problemleri bulunan ve sistemik rahatsızlıkların kısıtlamadığı herkese klinik pilates uygulanabilir.

KLİNİK PİLATESİN FAYDALARI NELERDİR?

Doğru ve etkin bir planlamayla uygulanan klinik pilates ile kişilerin akut ağrılarının giderilmesi ve günlük yaşamında o kişiyi zorlayan aktiviteleri daha rahat yapabilir hale gelmesi sağlanır. Kişi düzgün postüre sahip olur ve daima düzgün duruşunu korur. Fiziksel olarak hasara uğramış vücutta iyileşme ve toparlanma dönemi hızlı olur.

Aynı zamanda esnekliği ve kas kuvvetini arttırır. Core kaslarını kuvvetlendirir. Doğru nefes teknikleri ile kan dolaşımını destekler ve düzenler, bu sayede kişinin günlük yaşamda daha iyi hissetmesini sağlar.

HANGİ RAHATSIZLIK DURUMLARINDA KLİNİK PİLATES UYGULAMASI ETKİLİDİR?

Klinik pilates kronik ağrısı bulunan kişilerde, skolyoz tedavisinde, fibromiyalji (yumuşak doku romatizması) rahatsızlığında destekleyici tedavi olarak uygulanabilir. Aynı zamanda omurga problemleri yani bel fıtığı, boyun fıtığı, boyun düzleşmesi, sırt ağrıları, bel ve kalça ağrıları gibi durumlarda klinik pilates uygulaması oldukça etkilidir.

Ayrıca son yıllarda yaygınlaşan, hamile pilatesi, hamilelik öncesi dönemde, hamilelik döneminde, bu sürecin rahat atlatılması için oldukça fayda sağlayan bir yöntemdir. Anne adayının sağlıklı bir gebelik dönemi geçirip rahat bir doğum yapması için belirli zaman dilimlerinde hamile pilatesi uygulaması, anne ve bebek sağlığını olumlu yönde etkiler.

KLİNİK PİLATES UYGULARKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR

Öncelikle bu konuda uzman fizyoterapist eşliğinde çalışmak hasta için oluşabilecek komplikasyonların önüne geçmek ve sakatlanmaları engellemek için kesinlikle dikkat edilmesi gereken unsurlardandır. Pilatesin prensipleri olan solunum, konsantrasyon, merkez kontrol, kesinlik ve akıcı hareket kavramlarına uyarak uygulanmalıdır. Egzersizde devamlılık iyileşme süreci için en önemli etkenlerdendir.

REFORMER PİLATES

Kısaca mat temelli pilatesten daha yoğun ve dinamik olarak reformer aleti ile uygulanan  bu pilates çeşidi çok fazla egzersiz çeşidi için olanak sağlamaktadır. Egzersiz sırasında üzerinde çalışılan kas ve eklem dışındaki eklemleri korumak ve onlara yük binmesini engellemek reformer pilateste daha kolaydır.